משלוח חינם עד הבית ברכישה מעל ₪350

IMG_5618

האינפלציה והשפעותיה עלינו כבעלות עסקים

עם כל עליות המחירים במוצרי הבסיס, בגבינות, בריביות, אני לא יודעת איך יש עוד בעלי עסקים שמרשים לעצמם לא להבין איך לנהל את הכסף שלהם ואיך לתמחר בצורה שמבוססת עלויות. הכתובת על הקיר.

המצב הכלכלי הנוכחי במדינה נקרא אינפלציה.

אני בטוחה ששמעת את המילה הזאת בחדשות או בכלל בשיח היומיומי, אז בואי נבין לעומק מה זה אומר ואיך כל זה משפיע עלינו בתור עסקים קטנים. 

אינפלציה היא תהליך כלכלי שמתאר עלייה ברמת המחירים על פני זמן ממושך, הכוונה לא עלייה חד פעמית או ספציפי במוצר אחד, אלא עלייה רוחבית במקורות שונים וענפים שונים במשק. 

המשמעות של אינפלציה היא שיש ירידה בערך הכסף והוא יכול לקנות פחות. מה זה אומר? אם בעבר היינו רוכשות עגלת סופר ב500 שקלים, אז באינפלציה אותה רכישה בידיוק תעלה לנו יותר. אותו סכום כסף לא יכול לספק לנו את מה שהתרגלנו לקבל עבורו בעבר. 

אינפלציה לא מתארת הבדלי מחירים בין מוצרים שונים שיש בהם פערי איכות או העדפה אלא עליית מחיר על אותו המוצר בידיוק לעומת מה שהיה המחיר שלו קודם. 

איפה אנחנו חווים את עלויות המחירים?

במחירי החשמל, במחירי הדיור, במחירי החיטה העולמיים שמשפיע על התייקרות הלחם, על מוצרי החלב, גם המפוקחים שמחירם קבוע, במחירי הפירות והירקות, במוצרי הפארם ובפרט מוצרי תינוקות, במוצרי הנייר גם המשרדיים וגם הבייתיים (נייר טואלט, נייר ניגוב…), מחירי הדלק.

לצד כל העלויות האלו שמשפיעות על הכיס של כולנו כצרכנים במשקי הבית וגם כבעלי עסקים, אי אפשר להתעלם גם מעליית הריבית.

מאז אפריל ועד היום עלתה הריבית לרמה של 2.75%. המשמעות היא שכל מי שמחזיק הלוואות, משכנתאות ואשראים משלם על הכסף שהוא קיבל הרבה יותר לעומת מה שהוא חשב שישלם וזה יכול להתבטא במאות שקלים בחודש ומאות אלפי שקלים על פני שנים.

הסיבה שבגללה בנק ישראל מעלה את הריבית היא על מנת למתן את האינפלציה ואת ההתייקרויות הבלתי פוסקות.

המשוואה היא:

הריבית תהיה גבוהה, לא ישתלם לאנשים לקחת הלוואות ולהכנס למינוס כי הם יצטרכו להחזיר סכומי כסף גדולים ואז הם יבזבזו פחות על מוצרים ושירותים וכתוצאה מכך תהיה ירידת מחירים.

ריבית גבוהה יכולה להשפיע גם על מחירי הדיור, כך שמי שלקח משכנתא ולא יוכל להחזיק בה יותר יאלץ למכור את הבית שקנה ודבר זה בקנה מידה רחב יוביל לירידה במחירי הדיור. 

בהסתכלות על המצב בהתחשב במגפת הקורונה והשפעותיה, כתוצאה מהעצירה שחווינו וחוסר היכולת לצאת ולבלות, לטוס ולחיות חיי פנאי, הרבה אנשים מרגישים כשעברנו את המשבר הגדול לצאת ולהוציא כסף. דוחות האשראי מראים על עלייה בהוצאות האשראי לעומת השנים הקודמות ובפרט בתחומי התיירות. ישנם לא מעט אנשים שנוסעים לחופשות על חשבון ההלוואות ועל חשבון חלוקה לתשלומים. המצב הזה ייעצר. 

כשמחירי מוצרי הצריכה הבסיסיים עולים והמשכורות נשארות באותן רמות אחוז ההוצאות על מוצרי הצריכה מסך ההוצאות החודשיות עולה ולכן אנשים כנראה ישנו את סדרי העדיפויות שלהם. אין ספק שהורדה ברמת החיים היא אינה אידיאלית אבל במצב בו אין ברירה, במצב בו הבילויים באים על חשבון מזון, סביר להניח שמשפחות ישקלו מחדש את ההוצאות שלהן.

אז איך המצב הזה משפיע עלינו כבעלי עסקים קטנים, כאנשי משפחה שהפרנסה של המשפחה תלויה בנו ולמה בתקופות כאלו אנחנו חייבות ליצור לעצמינו רשתות בטחון ומקסימום וודאות, יותר מתמיד?

תמחורים

בראש ובראשונה כדאי שנבין איך לתמחר את המוצרים ואת השירותים שלנו. בעלי עסקים שמתמחרים על פי תחושת בטן ועושים חישוב פשוט של שעות העבודה שלהם כפול השכר השעתי שהיו מקבלים ואולי מוסיפים עשרות שקלים על הוצאות, נשארים ללא רווחים בסוף החודש ובמקרה הטוב מתגלגלים מחודש לחודש, מצליחים לכסות את ההוצאות ואת המחייה החודשית שלהם וחוזרים לנקודת האפס.

במקרה הפחות טוב, אותם בעלי עסקים עובדים קשה, אין להם רווחים, יכול להיות שמשתמשים בחסכונות כדי לשרוד והרבה פעמים לוקחים הלוואה כדי לממן את החיים האישיים.

תמחור נכון לוקח בחשבון:

> עלויות עקיפות

עלויות שלא מקושרות בצורה ספציפית למוצר או לשירות שאנחנו מוכרות.

תחת עלויות עקיפות: תשלום לרואה חשבון, תשלום על אחסון אתר, על דומיין אתר, תשלום על ייעוץ עסקי, תשלום על שכירות משקד, תשלום על כלי כתיבה, תשלום על גיבוי טלפון, תשלום על אפליקציות ועל תוכנות ועוד ועוד.

> עלויות ישירות

 עלויות שמקושרות למוצר או לשירות באופן ספציפי, זאת אומרת שאם לא היה את השירות הזה לא הייתה את העלות הזו.

תחת עלויות ישירות: חומרי גלם של מוצרים, עלויות ייצור, עלויות אריזה, תשלום בעבור עובדי האריזה, תשלום לחברת המשלוחים, כיבוד לפגישות, מתנות ללקוחות ועוד.

> רמת המיסוי

חלק מהעלויות שצריכות להיות מגולמות במחיר שאנחנו קובעות לשירותים שלנו צריכה להיות רמת המיסוי שאנחנו נמצאות בה. רמת המיסוי משתנה מעסק לעסק לפי מדרגות המס. כדאי לזכור שיש לנו 3 שותפים בעסק: ביטוח לאומי, מס הכנסה ומע”מ. עם זאת, אני בעד לשלם מיסים וכמה שיותר בגלל שהתשלום וכמה שהוא גבוה מעיד על מצב הרווח, אבל, אם לא נגלם את המיסוי במחיר יכול להיות שלא נשאר עם רווחים.

> תנאים סוציאלים בסיסיים

פנסיה, קרן השתלמות וביטוח במינימום, או ימי חופשה, ימי הבראה ועוד זכויות שהיינו מקבלות אם היינו עובדות בתשלום משכורת.

> שעות העבודה שלנו

כל אותן שעות שבהן אנחנו מקיימות אינטראקציה מול לקוחות, כל אותן שעות שאנחנו משקיעות בתפעול העסק, בשיווק, בפיתוח, בחשיבה, בשירות לקוחות, בכתיבת תוכן, בצילום תוכן ועוד ועוד.

אם את לא נשארת עם רווחים ואם לא עברת ייעוץ פיננסי מקיף, כנראה שאת לא מרוויחה מספיק ובטח לא כמו שמגיע לך על כל ההשקעה שלך!

למה התמחור קריטי לנו עכשיו יותר מתמיד?

אם לפני הקורונה הרווחת רמת רווחים שאיפשרה לך להתגלגל מחודש לחודש, לצבור קצת כסף בצד, היום, עם גל ההתייקרויות, הכסף שהתרגלת להכניס לא יספיק לך.

או שתדרשי להשתמש בחסכונות, לקחת הלוואה, להכנס למינוס או להעלות מחירים.

מתי נעלה מחירים?

#1 כל 3-6 חודשים ובתנאי שהשיווק שלנו עובד טוב, היומן מתמלא, יש פידבקים טובים מלקוחות ואנחנו מרגישות ביטחון להעלות.

#2 כשהמצב החיצוני מכריח אותנו כמו עכשיו, האינפלציה= מדד המחירים לצרכן עמד באוגוסט על עלייה של 5.2% וזה אומר שהכסף שלנו שווה פחות וחייב להעלות את המחירים כדי לשמור על אותה רמת חיים.

#3 כשהיומן שלנו מלא ואין לנו מקום לקבל לקוחות חדשים לפחות חודשיים קדימה.

#4 כשהלקוחות שלנו כל כך מרוצים ופולטים אלינו מתוך פרגון “באמת שמגיע לך אפילו יותר”.

#5 כשאנחנו מרגישות בבטן שאנחנו לא מתוגמלות מספיק.

אני יודעת שזה מפחיד להעלות מחירים, המחשבה שינטשו אותנו, שלא יסכימו לשלם מחירים גבוהים, שהמחיר שנדרוש אולי גבוה ממה שהמתחרים גובים, שאולי המחיר לא נהוג בשוק שלנו ועוד ועוד ועוד.

כל התירוצים נכונים ומתקבלים, אבל הם לא הסיבה להתקע במקום.

אם יודעים להעלות מחירים בצורה נכונה, ברמות נכונות, לצד קידום מכירות, סל מוצרים בריא שיפצה על הירידה לצורך עלייה, העלייה בסוף תשתלם ואת לא תביני איך לא עשית את זה קודם.

בכמה אחוזים נהוג להעלות מחירים?

בין 10%-20% זו עליית מחירים סטנדרטית שברובה לא תביא לפגיעה בסך ההכנסות.
המשמעות היא שבדרך כלל העלייה בתמורה שנקבל מכל לקוח תפצה על נטישת לקוחות שאולי תהיה.
כמובן שזה תלוי בביקוש, ברמת השירות שאת נותנת, בפידבקים, בגודל רשימת ההמתנה שמחכה לקבל שירות אם את מלאה.

אני מניחה שעכשיו את מבינה שאת חייבת לעצור את הלופ הזה וללמוד לתמחר כמו שצריך אחת ולתמיד.

תמחור הוא אחד מנושאי המפתח הקריטים לצמיחה וליציבות העסקית שלך!

לדעת איך לתמרן, איך להגיב למצב המשתנה בשוק, לביקוש ועוד ועוד.

את כל אלו ועוד אני מלמדת בתוכנית הליווי שלי לצמיחה פיננסית בעסק – ברייט אפ, לחצי כאן לכל הפרטים וההצטרפות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הצטרפי לניוזלטר וקבלי 10% הנחה לרכישה הראשונה שלך באתר

הקופון מחכה לך בתיבת המייל