משלוח חינם עד הבית ברכישה מעל ₪350

תקציב משפחתי

תקציב לכלכלת המשפחה

בגלל שלא עובר יום שאני לא מקבלת בו הודעה האם אני מייעצת להתנהלות כלכלית נכונה בחיים האישיים, החלטתי לכתוב לכן את הפוסט הזה 🙂

דרך אגב, התשובה היא לא. למרות שלמדתי על כלכלת משפחה והתנדבתי בעמותת פעמונים שמלווה משפחות בדרך לצמיחה כלכלית, כיום אני בוחרת ללוות נשים בעלות עסקים ואם אני יכולה להעשיר אתכן על הדרך מתוך הידע שלי- אז למה לא? 🙂

 

אז מה זה בכלל תקציב ולמה אנחנו צריכים אחד כזה  בחיים שלנו?

תקציב הוא כלי ניהולי שמטרתו תכנון ההוצאות וההכנסות (במקרה שלנו של המשפחה) לתקופה מסוימת, לפני שאותה תקופה מתחילה. או במילים אחרות- כלי להיערכות כלכלית עתידית. יש שיגידו שתקציב הוא סדר העדיפויות הכלכלי שלנו.

בניית תקציב ועמידה בו יוצרת שליטה בכספים שלנו, בהירות לגביי הרצונות שלנו, לגביי הערכים שלנו ולגביי מה שקורה בפועל בחיים הפיננסיים שלנו. הבהירות והשליטה יעזרו לנו להתקדם לעבר המטרות שלנו- הרגשיות, הפיזיות, האקדמיות והעסקיות. תקציב יעזור לנו לשים לעצמינו גבולות או להרחיב את האפשרויות שלנו במידה ובחרנו בכך. בניית תקציב נכון יכולה לעזור ביציבות שלנו ובשמירת השקט הנפשי לאורך זמן.

בואו נדבר על הפרקטיקה והשלבים הכרוכים בבנייה וניהול של תקציב

שלב ראשון- הבנת המצב הפיננסי ומיפוי ההוצאות

כדי לבנות תקציב נכון שמותאם באופן אישי אלינו ולצרכים של המשפחה שלנו, עלינו להבין בראש ובראשונה על מה אנחנו מוציאים כסף.


המשימה הראשונה שלך היא מיפוי הוצאות-

גשי ובדקי כמה כסף אתם מוציאים כמשפחה (או כאינדיווידואלית) על כל קטגוריית הוצאה. קטגוריות הוצאה הן ריכוז של כמה הוצאות יחד מאותו תחום מסוים,  לדוגמה: חשבונות מחייה, יציאות ובילויים, מזון, ביגוד, רפואה, רכב וכו’.

משימת מיפוי ההוצאות יכולה להיות קצת מאתגרת, אבל אם את קוראת את הפוסט הזה ואת מרגישה שאת חייבת לעשות שינוי אז אני ממליצה לך לא לוותר עליה, זו הדרך היחידה שבעזרתה תצליחי לנתח ולהבין על מה את מוציאה כספים וכמה.

 כדי לבצע את המשימה אני ממליצה להדפיס את דפי העו”ש של הבנק ואת פירוט הוצאות האשראי משלושת החודשים האחרונים (למחמירים ניתן לעשות את זה גם על שישה חודשים) ולבדוק מה ממוצע ההוצאות בכל קטגוריה, את הרישום כדאי לעשות בקובץ אקסל מסודר או במחברת, לבחירתך.

 

 

שלב שני – הסתכלות על עוגת ההכנסות

אחרי שבחנו את צד ההוצאות וראינו כמה אנחנו מוציאות בממוצע בכל חודש על כל סוג קטגוריה, עלינו לבצע הסתכלות על צד ההכנסות- מה ההכנסה הממוצעת שעומדת לרשותנו בכל חודש ואיך אנחנו מעוניינים לחלק אותה. ובפרט, איזה סכום מתוך ההכנסות מוקצה להוצאות ואיזה סכום מוקצה לחסכון או לסגירת מינוס.

אני יודעת שאת בטח רוצה לשמוע ממני כמה בדיוק לשים בחסכון וכמה להקצות לטובת הוצאות אבל חשוב שתדעי שאין כאן תשובה אחת נכונה. זה תלוי מאוד בהעדפות הצריכה האישיות שלך (או שלכם כמשפחה)- האם אתם מעדיפים לצרוך פחות היום לטובת חסכונות ובטחון עתידי, או שאתם מעדיפים לחיות יותר את ההווה על חשבון העתיד. 

כך או כך, אני ממליצה שלא לוותר בשום מצב על נתח חודשי שיוקצה לחסכון, גם אם מדובר בסכום קטן. את תודי לעצמך על זה בשעת הצורך!

אחרי שביצענו את שני אלו, נשווה את הסכום הממוצע החודשי של ההוצאות מהסעיף הקודם לחלק מתוך ההכנסות שאני רוצה להקצות להוצאות. 

למשל- אם ההכנסה המשפחתית שלנו היא 10K ש”ח נחליט ש-20% מתוכם מוקצים לחסכון, כלומר 2000 ש”ח, והיתרה מוקצית להוצאות 8K ש”ח.

ההוצאות הממוצעות שלנו עומדות על 9.5K ש”ח, כך שהפער בין מה שאנחנו מוציאים לבין מה שאנחנו רוצים להוציא (כדי שיישאר לנו נתח לחסכון) הוא 1500 ש”ח.

 

שלב שלישי – בניית תקציב ההוצאות

עד כאן הבנו מה ממוצע ההוצאות וההכנסות החודשיות שלנו, קיבלנו החלטה על חלוקת עוגת ההכנסות וראינו מה הפער בין  מה שאנחנו מוציאים לבין מה שאנחנו רוצים להוציא.

בשלב הזה, נעבור על כל קטגוריית הוצאה ונראה אם ואיפה אני יכולה ורוצה לצמצם. המטרה של השלב הזה היא שלכל קטגוריה תחליטו על סכום חודשי שישרת אתכם בה.

שימי לב שהגדרת התקציב צריכה להיעשות מתוך מחשבה ישרה, אמיתית וכנה, עליכם לבחור בסכום מסוים שבאמת תצליחו לעמוד בו ולכן זה היה קריטי שתבצעו את מיפוי ההוצאות. בלי שתבינו כמה אתם מוציאים בכל קטגוריה לא תוכלו לדעת איזה סכום ריאלי שתגדירו. הורדת תקציב הבילויים והמסעדות מ-1,000 שקלים בחודש ל-200 שקלים בחודש סביר שייכשל ולא תצליחו לעמוד בשינוי כזה.

כדי לבנות תקציב קטגוריות מוצלח נסי לחשוב איך התקציב של קטגוריה מסוימת ישמש אותך בפועל.

לדוגמה, אם התקציב של סעיף הסופר תחת הקטגוריה של מזון הוא 1,000 שקלים בחודש, האם את מחליטה לעשות קנייה מרוכזת פעם בשבועיים עם 500 שקלים ועם זה את הולכת לסופר? האם את הולכת לסופר כל שבוע עם 250 שקלים בדיוק? האם את בוחרת להוציא בקניות בסופר 200 שקלים ובוחרת להשאיר 50 שקלים ספייר להשלמות במהלך השבוע?

נסי לחשוב על חלוקה שתהיה הגיונית ומעשית עבורך לשימוש בסכום החודשי. 

שלב רביעי – מעקב מעקב מעקב 

הרבה פעמים חושבים שלבנות תקציב זה החלק הקשה בכל העניין של התנהלות פיננסית נכונה, אבל האמת היא שבניית התקציב היא החלק הפשוט בכל העניין והאתגר האמיתי מתחיל כשצריך לעקוב אחריו ולקבל החלטות שתואמות את התקציב שבניתם והגדרתם. בניית תקציב בלי מעקב אחריו ובלי בחינה ברמה השבועית וברמה החודשית של איפה אני עומדת לא יניב תוצאות ולא יפיק תועלת.

 

אז קבלי כמה טיפים לשמירה על תקציב לאורך זמן:

> פתחי קבוצת וואטסאפ למעקב ותתעדי בה את כל ההוצאות 

> תקבעי לך/ לכם פגישה שבועית שבה תרכזו את כל ההוצאות לפי הקטגוריות השונות ותבדקו איפה אתם עומדים אל מול התקציב החודשי ומה היתרה שנותרה לכם להמשך החודש.

> כתבי בפתקים בטלפון נואט שמפרט את התקציב שהגדרת (ולמחמירות עדכני את יתרת התקציב לאחר הפגישה השבועית). גישה ישירה לנתונים תאפשר לך לבדוק תוך כדי תנועה שאת מקבלת החלטות מתוך הסתכלות על התקציב.

> תחשבי מה הסיבה שבגללה את רוצה לנהל תקציב, מה הסיבה שבגללה את רוצה לחסוך, מה הסיבה שבגללה את רוצה לחיות את החיים שאת בוחרת לפי הסכום שהקצת לכל קטגוריה. סיבות מספיק חזקות וסנטימנטליות יהפכו את החלטות הרכישה שלך לקלות יותר.

 

 

התקציב נועד כדי לשרת אותנו, ללוות אותנו, לשים לנו גבולות במידת הצורך ולאפשר לנו לחיות חיים טובים יותר ומדויקים יותר לרצונות שלנו. 

התקציב אמור לשקף את הרצונות שלנו, את השאיפות שלנו, את סדרי העדיפויות שלנו. לכן, השאיפה היא להיצמד לתקציב לפחות שלושה חודשים ולא לשנות אותו כל חודש, להחליט עליו לאחר חשיבה מושכלת ולבחון את ההחלטה שקיבלנו רק כעבור מספר חודשים. 

 

אני מזמינה אותך לצאת לדרך ולהתחיל להיות זו שאוחזת במושכות הניווט של הכספים שלך, ואם עולה לך איזשהי שאלה, אני ממש אשמח לעזור לך, רק כתבי לי בתגובות

10 תגובות

  1. פוסט מושלם ❤️ כמה חיכיתי לטיפים שלך בנושא הזה!! עזר לכוון ממש אז תודה ענקית ❤️❤️

    1. עדן מהממת אחת!
      אין לך מושג כמה זה משמח אותי לקרוא את המילים האלו ולדעת שהפוסט הזה עזר לך ונתן לך ערך.
      תודה

  2. פוסט מעולה וחשוב. אני כל כך אוהבת איך שאת מפרקת למשימות ומפשטת דברים, זה ממש נותן זריקת מוטיבציה לעשייה ויישום מעבר לקריאה. תודה לך על זה ??

  3. תודה רבה מהממת ❤️
    הכי מזדהה עם הקושי לאסוף קבלות ולתעד..
    לוקחת את הטיפ שלך מזמן לשים תיק קטן ברכב – ממש עוזר ❤️

  4. יובקי, הדרך בה את מסבירה בצורה ברורה מהן הכוונות שנמצאות אחרי כל אחת מהפעולות שאת ממליצה לעשות, ובסופו של דבר זה מה שגורם לי לצאת וליישם בעצמי??

  5. אהובה שאת תודה על כל הידע הזה
    תודה על הזמן שאת מעניקה לנו
    על הטיפים המצויינים שלך
    ותודה ענקית עלייך
    מועילה ויעילה כמו תמיד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הצטרפי לניוזלטר וקבלי 10% הנחה לרכישה הראשונה שלך באתר

הקופון מחכה לך בתיבת המייל