משלוח חינם עד הבית ברכישה מעל ₪350

charlesdeluvio-HHvTueTr3KY-unsplash

דמי לידה לעצמאיות

מזל טוב!
אני מקווה שכולם בריאים ושלמים, זה הכי חשוב.

לפני שנכנס לעומק הנושא, אילו נשים זכאיות לדמי לידה מלאים?

בעלת עסק עצמאית או עובדת שכירה שעבדו ושילמו את דמי הביטוח הלאומי ב10 מתוך 14 חודשים שקדמו ליום היציאה לחופשת הלידה או ב15 מתוך 22 חודשים.
אישה שעומדת בתנאי הזה תהיה זכאית לדמי לידה מלאים שהם 15 שבועות (105 ימים).

אילו נשים זכאיות לדמי לידה חלקיים?
בעלת עסק עצמאית או עובדת שכירה שעבדו ושילמו את דמי הביטוח הלאומי ב6 מתוך 14 חודשים שקדמו ליום הלידה.
אישה שעומדת בתנאי הזה תהיה זכאית לדמי לידה חלקיים שהם 8 שבועות (56 ימים).

גם בלידה שקטה לא עלינו, האישה זכאית.

הביטוח הלאומי מבין כיום שבעלת עסק עצמאי לא יכולה לנטוש את העבודה לחלוטין ולכן מאפשר להגיש בקשה לתחזוקת עסק מינימלית.

לאחר הלידה, כשמגישים את התביעה לדמי הלידה, ניתן להגיש בקשה לתחזוקת העסק ובדרך כלל מקבלים אישור לעבוד בהיקף של עד 25% משרה לעומת מה שעבדת קודם. האחוזים מחושבים לפי הכנסה ולא לפי שעות עבודה.

אפשר להגיד שדמי הלידה אצל עצמאיות מחושבים פעמיים:
בפעם הראשונה, דמי הלידה נקבעים לפי תשלומי הביטוח הלאומי ששולמו בשלושת החודשים שקדמו לראשון לחודש, לפני החודש שבו התקיימה הלידה.
בפעם השנייה, דמי הלידה מחושבים שוב, לאחר שמגישים את הדו”ח השנתי על שנת המס שבה התרחשה הלידה ומבינים מה הייתה ההכנסה החייבת שעליה נדרש תשלום לביטוח הלאומי.

קודם שילמנו מקדמות ודמי הלידה חושבו על סמך אותן מקדמות. בסוף השנה, כשיודעים מה היית ההכנסה החייבת האמיתית ניתן לחשב את דמי הלידה המדויקים.

מאחר ולאורך השנה התשלומים לביטוח לאומי הם אומדניים בלבד, יתכן מצב שבסוף שנת המס תקבלי השלמה לדמי הלידה שקיבלת או שתצטרכי להחזיק חלק לביטוח לאומי.

נקודה חשובה מאוד!!!

ישנם רואי חשבון שממליצים ללקוחות שלהם להגדיל את התשלום לביטוח הלאומי בחודשים שלפני הלידה כדי שיקבלו דמי לידה גבוהים, אך מדובר באשליה בלבד!

במידה ויתברר לאחר הגשת הדו”ח על שנת המס שחלפה שקיבלת דמי לידה שלא מגיעים לך, יהיה עלייך להחזיר את ההפרש.

סכום דמי הלידה מחושבים לפי התשלום לביטוח לאומי על ההכנסה החייבת הממוצעת בשלושת החודשים שקדמו לראשון בחודש בו יצאה היולדת לחופשת הלידה, או על פי אותם שלושה חודשים בשנה הקודמת, לפי הגבוה מבין השניים.

הכנסה חייבת היא סך הכנסות העסק (בניכוי מע”מ אצל מורשים) פחות הוצאות מוכרות. במילים אחרות, הרווח של העסק לפני מיסים.

אמנם בחופשת הלידה, כמות הפגישות שאפשר לקיים מוגבלת אבל מותר (ואפילו רצוי) לעבוד בתקופה הזאת על תשתיות ושיווק. ההגבלות הן על ההכנסות מאחר ומקבלים דמי לידה “שמפצים” על אבדן ההכנסה אבל לא על הפעילות השיווקית או על העבודה שמאחורי הקלעים.

הסיבה שמקבלים דמי לידה היא כדי לפצות את היולדת על אבדן ההכנסה בעקבות הפסקת עבודה. אם היולדת בחרה להמשיך לעבוד וההכנסה שלה לא נפגעת בעקבות זה “סימן שאין לה צורך בפיצוי הזה”.

תחשבי רגע על אישה שכירה, גם אם היא הייתה רוצה לעבוד, לא הייתה לה את הדרך וזה “לא הוגן” שיולדת אחת תקבל גם דמי לידה וגם תמשיך להכניס ולהרוויח כרגיל ויולדת אחרת תקבל רק דמי לידה.

עם זאת, המדינה וביטוח לאומי מבינים שבעלת עסק עצמאית לא יכולה לנטוש את העבודה לגמרי. הפסקת עבודה מוחלטת לגמרי עלולה להוביל לפגיעה רצינית ביכולת העסק להשתקם ולכן מאפשרת לה להגיש בקשה לשימור ותחזוקת העסק.

כמו כן, למי שיש מוצרים דיגיטליים או חנות פיזית ועובדים, הוכחה שיש מי שמתחזק את פעילות העסק שזה לא אתן, ייתכן ותוכל לקבל אישור להכנסות גבוהות יותר בזמן חופשת הלידה.

זה תמריץ מעולה לייצר קורס דיגיטלי.

בחברה בע”מ אין הגבלה על כמות ההכנסות בתקופת חופשת הלידה מכיוון שאת שכירה בחברה שלך אבל אי אפשר למשוך תלוש משכורת כרגיל.

כמה פרטים טכניים:

את דמי הלידה תקבלי בפעימה אחת לחשבון הבנק שלך. כדי שזכאותך לדמי הלידה לא תפגע, עלייך לוודא לפני הלידה שאין לך חובות לביטוח לאומי.

את יכולה להגיד בקשה לשימור ותחזוקת העסק שתאפשר לך להמשיך לעבוד ולהכניס עד 25% מההכנסה החייבת בזמן חופשת הלידה.

את טופס הבקשה לשימור ולתחזוק העסק מגישים לאחר הלידה ולא לפניה, אחרי שמגישים את התביעה של דמי הלידה. בחלק השלישי של הטופס את נדרשת לפרט מה כללה העבודה שלך לפי היציאה לחופשת הלידה, יש בטופס ממש מעט שורות אז כדאי שתדעי שאת יכולה לצרף מכתב נפרד. זה המקום לפרט על כל מה שאת עושה. הסבירי על מהות העסק, על פגישות, על מוצרין דיגיטליים, על קורסים או תוכניות שאת מעבירה, על ריטיינרים אם יש לך, הרצאות, תחזוקה ברשתות ועל כל שאר הדברים.

את הבקשה לא חייבים לאשר ולכן כדאי להתייחס למילוי המסמכים ברצינות ובהשקעה.

בחלק הרביעי את נדרשת לפרט אילו פעולות את נדרשת לבצע לתחזוקה ולשימור של העסק. גם כאן חשוב לזכור שככל שתפרטי יותר ותיהיי רצינית בתשובה שלך הסיכוי שהבקשה תאושר גודלת.
דוגמא מספרית:
נניח שההכנסה לא כולל מעמ של בעלת העסק הם 10,000 שקלים ויש לה הוצאות מוכרות בגובה 6,000 שקלים, הרווח לפני מס הוא 4,000 שקלים. במידה ובקשת תחזוקת העסק תאושר, תוכל היולדת לייצר הכנסות והוצאות שישאירו אותה עם הכנסה חייבת של עד 1,000 שקלים.
שימו לב! זה לא שיש לה אישור להכניס 25% לעומת ההכנסה הקודמת שהם 2,500 שקלים, אלא שיש לה אישור להשאר עם *הכנסה חייבת* בגובה של 25%.

מה נחשב תחזוקת עסק?
זהו תחום אפור ולא מוגדר. מה שאומר שעם הסברים והצדקות אפשר יהיה לבצע כמעט כל פעולה.
גילוי נאות, אין מסמך שאומר מה נחשב תחזוקה, אני כותבת מתוך היגיון ומתוך בדיקות שביצעתי.

אם יש לך לקוחות בריטיינר חודשי שאת מלווה אותן על פני חודשים והפסקת עבודה תגרום לך לאבד אותן, אם את מעבירה באופן קבוע חוג או הרצאה אחת לפרק זמן מסוים, אם יש תוכניות דיגיטליות שרצות ללא מעורבות שלך.

אני מאמינה שאין נכון או לא נכון במילוי הטופס מכיוון שמבקשים לדעת מה בעיניין ועבור העסק שלך יהי תחזוקה ושימור כשהעקרון המנחה זה באמת לוודא שלא תייצרי כפילות הכנסה גם מדמי הלידה וגם מהעסק שימשיך לעבוד.

איך הגבלת ההכנסה החייבת יכולה לבוא לטובתינו?
רמת ההכנסה אינה מוגבלת אלא ההכנסה החייבת, מה שמאפשר לנו להכניס כמות בלתי מוגבלת אבל אנו נדרשות לייצר יותר הוצאות. במילים אחרות, זוהי הזדמנות להשקעה בעסק!

זה הזמן להשקיע בקורסים, בייעוצים, בממומן, בתשתיות (בניית אתר, דפי נחיתה, רענון מיתוג) או בכל דבר שהיית רוצה לעשות.
מדמי הלידה יופחתו דמי הביטוח הלאומי (שכוללים את דמי הבריאות) ומס הכנסה לפי מדרגות המס שאת משלמת.

בני זוג יכולים לחלוק את חופשת הלידה ודמי הלידה. לאחר משכב הלידה (6 שבועות) שאותה היא מחוייבת לקחת, את שאר השבועות תוכל לחלוק עם בן זוגה. במידה ובני הזוג יבחרו לחלוק את חופשת הלידה, בן הזוג יצטרך להפסיק לעבוד ודמי הלידה יחושבו לפי הביטוח הלאומי שהוא משלם.

במהלך החופשה את יכולה להמשיך ולקיים פעילות שהתחלת לפני היציאה לחופשה אבל לא תוכלי לפתוח פעילויות חדשות ולגבות עליהן תשלום.

שתי אופציות להתמודדות:
הראשונה היא לפתוח הרשמה לפני היציאה לחופשת הלידה, לגבות תשלום לפני ואז בזמן חופשת הלידה לקיים את הפעילות.
השנייה היא לייצר הרבה הוצאות כדי שהרווח לפני מיסים יהיה נמוך לעומת לפני חופשת הלידה.

בנימה אישית, חופשת הלידה היא אמנם תקופה שבה תצטרכי להפחית מהאנרגיה שהיית רגילה להשקיע בעסק שלך, אבל זכרי שהמנוחה וההפסקה הם הכרחיים לטובת זמן האיכות עם התינוק החדש שהצטרף למשפחה. גם אם עוד לא ברור לך איזה זה יקרה בהמשך, את תחזרי לעבוד.

באופן אישי לקח לי זמן להיות במוד עבודה אחרי הלידה. הגוף היה מפוצץ בהורמונים, פיזית נדרשה החלמה וזמן התאוששות ואפשר להגיד שהתינוקי טורף את כל הקלפים.

חופשת לידה היא הכרחית ולא סתם מקבלים דמי לידה, נצלי את חופשת הלידה בחכמה.

אם את לפני הלידה אז לידה קלה, בידיים מלאות.
ואם את אחרי, מאחלת לך להינות מהפירות, להיות בחמלה ובאהבה כלפייך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הצטרפי לניוזלטר וקבלי 10% הנחה לרכישה הראשונה שלך באתר

הקופון מחכה לך בתיבת המייל